Tuesday, February 17, 2009

SAHABAT...


Sahabat..kawan.. friends.. peng you..

4 kalimah yang berbeza bunyi, berbeza ejaan dan berbeza bahasa.. tetapi membawa maksud yang sama yakni teman..

Siapa yang mampu hidup tanpa teman disisi? Siapa yang mampu hidup bersendirian? Siapa yang sanggup hidup seorang diri? Paling tidak pun, pasti akan ada seorang kawan penghibur duka dan lara..

tadi, ana baru saja lepas menjenguk-jenguk ke blog sahabat-sahabat ana. Ada antara sahabat ana jauh dimata dekat dihati, ada juga yang dekat dimata dekat dihati..(^^,). Apa yang pasti, sekali kita bersahabat, selamanya ukhwah yang terjalin tidak akan putus..itu yang ana harapkan..insyallah.

Namun begitu, dalam bersahabat, bukan boleh main kawan je.. Hendak pilih kawan pun ada caranya. Secara mudahnya ana boleh simpulkan pilihlah kawan macam kalian beli buah. Hehehehe.. rasanya mudah saja anologi ana kali ini.

OK, kalau kita ke kedai misalnya hendak membeli buah limau.. Orang yang menjual itu pasti akan bagi kita rasa seulas dua buah limau itu, lepas tu penjual tu pun promotelah,
"Buah limau ni manisss...kak. Belilah.. Buah baru sampai ni kak.. Cuba rasa kak, betul manis.."

Hhhmm..lebih kurang macam itulah bunyi si penjual mempromosikan buahnya. Lepas itu, kita pun ambil buah tu rasa seulas, lepas tu, panggil adik-adik ajak rasa ramai-ramai.(hehehehehe..ana dengan adik-adik ana selalu macam tu, jumpa je tempat yang bagi rasa makanan, kami pun serbu ramai-ramai.Hehehehe..lepas tu, lalu tempat tu dua tiga kali.. hehehehe..rindu kat adik-adik ana.) Lepas itu, dah puas merasa dan terbukti buah tu manis kita pun belilah buah tu dalam sekilo dua.

Hmmm...Apa yang samanya?
Macam ni,

Kita mudah tertarik kepada sesuatu yang kelihatan dan kedengaran menarik. Misal kata, kita tahu budak H tu baik orangnya. Rajin pergi surau, selalu belanja orang, pandai pun pandai, ada jawatan pula tu.. Hhhmm.. kedengaran menarik kan? Mestilah kita tertarik hendak berkawan dengannya.Macam kita pilih buah tdi tulah, kita tertarik dengar si penjual tu mempromote kepada kita lantas kita pun merasa dan membeli. Kulit buah liamu tu pun nampak menarik je..Licin..Memang menariklah.. Bukan bermakna kita berkawan dengan si H tu atas kepentingan peribadi, tetapi, bila kita berkawan dengan orang yang baik dan rajin, kita pun akan merasa juga tempias baik dan rajin itu.

Seterusnya, sewaktu kita diberi peluang untuk merasa buah limau tu, si penjual hanya bagi kita rasa sebiji buah saja.Malah bukan sebiji pun, seulas dari buah tu saja.. Tapi, dengan mudah, kita membuat konklusi bahawa kesemua buah yang dijualnya itu manis-manis belaka. Kenapa kita berfikiran begitu? Hhhmm.. kerana itulah fitrahnya. Kita menganggap buah yang sebiji itu pasti datang dari pokok yang sama dan kalau bukan pokok yang sama sekalipun, mesti dari kebun yang sama yang menggunakan baja yang sama dan segala macam yang sama lagi yang membuatkan buah lain turut merasa manis seprti buah yang kita rasa seulas itu. Begitulah juga manusia. Kalau kita berkawan dengan yang baik-baik.. yang rajin-rajin.. pasti kita juga akan merasa tempias yang sama. Walau tidak dipandang baik oleh orang lain, pasti kita sendiri dapat merasa perubahan dalam diri kita. Ya, betul..ana tak tipu, sebab ini berdasarkan pengalaman peribadi.

Sebab, apabila kita bergaul dengan yang baik-baik, paling tidak, dalam satu hari, pasti kita akan mendapat satu pengajaran, satu nasihat atau satu makanan hati yang dapat membantu kita bertambah baik dari hari ke hari. Pentingkah? Ya.. sangat penting untuk menjadi kita yang baru setiap hari kerana berdasarkan hadis nabi Muhammad S.A.W,

" Sesungguhnya beruntunglah mereka yang hari ini lebih dari hari semalam, Rugilah mereka yang hari ini, sama seperti semalam dan Celakalah mereka yang hari ini lebih teruk dari semalam."

Sebab itu, kita digalakkan bermuhasabah diri kita selalu. Sekurang-kurangnya sekali sebelum tidur.Bermuhasabah, bertaubat dan berazam untuk lebih baik esok hari.

Dalam satu hadis nabi Muhammad S.A.W. yang lain , baginda bersabda " Jika berkawan dengan si pembuat besi, badan kita berbau busuk habuk besi. Jika berkawan dengan si pembuat minyak wangi, badan kita akan sentiasa harum mewangi.."

Tetapi, harus diingat, janganlah kamu sekali-kali mencela orang lain hanya kerana kamu ahlu sunnah wa jamaah sedangkan orang yang dicela itu ahlu bidaah. Faham tak ayat ni.Ayat ni ana jumpa dalam satu buku atau majalah ana tak ingat. Tapi, lebih kurang begitulah ayatnya.

Maksud ayat itu ialah, kalaupun sekalipun kalian adalah orang yang rajin ke surau, rajin solat, rajin berpuasa dan segala macam rajin lagi buat amal kebaikan, jangan sekali-kali mengata atau mengutuk orang yang kurang melakukan amal-amal itu. Kerana sesungguhnya, jika kamu mengata atau mengutuk orang itu, maka, kamu dan orang itu sama sahaja. Bahkan boleh jadi, kamu lagi teruk dari orang itu.Boleh jadi orang itu lebih baik dari kamu walaupun orang itu tidak melakukan amal-amal yang kamu lakukan. Mungkin orang itu, tidak buat seperti kamu kerana mereka tidak tahu.

Hmm...

OKlah..ana tetiba hilang idea dah nak tulis apa..hehehehe.. Jadi, tak ada penutup tak apa kan..hehehehehehe..oKlah.. salam tarbiyyah(^^,)

1 comment:

hasrul sham saidi said...

salam ziarah. best la cite buat limau tu. simple but mendalam maknanya.