Friday, December 5, 2008

insyALLAH

Ucaplah InsyALLAH di akhir setiap kata janjimu..

Kerana sesungguhnya, insyALLAH itu bermaksud dengan izin ALLAH. Memanglah sesuatau perkara itu akan terjadi jika kita hendak melakukannya. Jika kita berusaha untuk melakukannnya, tetapi sedarkah kita, setiap usaha, setiap tindakan kita, jika tanpa rahmat, kasih saying dan izin ALLAH pasti kejayaaan tidak bersama kita..

Ana teringat satu kisah yang an abaca dari majalah NUR yang diriwayatkan oleh hadis riwayat Bukhari, ada diceitakan tentang Nabi Sulaiman A.S yang memiliki 60 orang isteri.Dia berkata kepada dirinya, “Aku akan meniduri isteri-isteriku dalam satu malam secara bergilir-gilir. Sudah tentu, semua isteriku akan mengandung dan melahirkan anak-anak lelaki dalam satu masa yang sama. Dengan demikian , dapatlah aku bentuk satu pasukan berkuda yang terdiri daripada anak-anak lelakiku yang berjuang di jalan ALLAH.”

Padan malam yang ditentukan, Nabi Sulaiman meniduri isteri-isterinya secara bergilir dalam satu malam sahaja. Namun perancangannya tidak menjadi. Daripada 60 orang isterinya, hanya seorang sahaja yang hamil dan melahirkan seorang anak lelaki.

Rasullullah SAW mencerikan kisah ini dan mengulas dengan bersabda, ” Kalaulah Nabi Sulaiman menyertai azam atau hasratnya itu dengan kata-kata ’insyaALLAH’, sudah tentu semua 60 orang isterinya akan mengandung dan melahirkan anak lelaki, yang boleh dijadikan pasukan berkuda untuk berjuang di jalan Allah seperti yang diharapkannya.”

Pengajaran kisah ini amatlah jelas, bahawa setiap hamba Allah, yakni kita tidak mempunyai kuasa untuk menentukan berjaya atau tidak rancangan kita, walau serapi manapun perancangan kita buat.

Namun begitu, AWAS!!
Harus diingat, jikalau sudah menjadi amalan antum-antuna untuk mengucapkan kata insyALLAH itu, maka tidak seharusnya antum-antuna membiarkan janji tinggal janji.

Dalam satu kisah yang lain, terdapat seorang pelajar muslim yang belajar di luar negara. Alhamdulillah, walaupun sudah bertahun dia di perantauan, namun, iman di dada masih tebal malah makin tebal.

Hendak dijadikan cerita, dia ini suka belajar berkumpulan. Maka, selalulah juga dia belajar bersama-sama pelajar dari seluruh negara. Mereka selalu berjanji untuk berjumpa jam 3 petang dan disetiap kali berjanji pasti pelajar muslim ini akan berkata,”InsyALLAH”.begitulah setiap kali berjanji, pasti kalimah itu yang disebut. Baguskan??? Tapi, malangnya, pelajar muslim ini selalu lewat datang. Sehinggalah satu hari...

”Tomorrow at 3 o’clock again, okeyh?” tanya salah seorang rakan diskusi pelajar muslim itu.

”InsyALLAH” sekali lagi pelajar muslim itu menjawab sambil tersenyum.

Tapi, jawapan itu segera dipintas,” No! No more InsyALLAH! You must come at 3 o’clock!”

Terkesima pelajar muslim itu mendengar protes itu. Antum-antuna faham tak apa yang cuba ana sampaikan.? Kesimpulannya, janganlah kita mencemarkan keindahan maksud InsyALLAH itu… perkataan InsyALLAH itu, dilafazkan ibarat satu doa mudah-mudahan ALLAH memudahkan kita melaksanakan tanggungjawab, janji dan perancangan kita. Tapi, jangan hanya berharap pada kata-kata itu sahaja, kita sendiri harus berusaha kearah itu… INSYALLAH kejayaan pasti bersama kita(^^,)

No comments: