Friday, January 16, 2009

berusahalah walau sedikit....

Di keheningan malam ini, ana hanya mampu terbaring lemah dikatil ini...

"Ya Allah, penatnya.... Dari pagi ada kelas. Malam plak kena wat aktiviti surau."antara kata-kata yang pernah terlintas di benak hati..Malah, disebabkan kelemahan iman dalam diri ini, pernah juga hati kecil ini berdesis ingin berhenti dari semua ini..

Tetapi,

teringat ana akan tazkirah yang disampaikan Kak Biey,

"Adik-adikku, masih ingatkah tentang cerita Nabi Ibrahim A.S yang dibakar hiup-hidup oleh Raja Namrud? Bagaimana besarnya marak api itu, hinggakan berhari-hari api itu menyala tanpa terpadam walau sesaat..

Besarnya marak api itu, sehinggakan walau orang-orang cuba memadamkan api itu, api itu, tetap tidak pernah terpadam. Sehinngalah akhirnya semua orang tidak berusaha untuk memadamkan api marak itu.

Namun begitu, ada seekor burung kecil ini(asif, ana tak ingat burung apa)terus-terusan mengaut air menggunakan paruhnya. Perbuatannya itu, dilihat oleh seekor haiwan lain..

"Hai burung, kenapa engkau bersusah-payah mengambil air menggunakan paruh kau itu? Sedagkan engkau sudah maklum, air dari paruh kau itu, sedikit amat. Bukan setakat untuk memadamkan api itu, malah, baru seketika keluar air itu dari paruh kau, air itu sudah kering. Tidakkah sia-sia sahaja usaha kau itu?" tanya binatang itu.

Jawab burung itu,"Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada hasiL.Allah melihat kepada usahaku. Semoga usahaku ini, akan menjadi saksi kepadaku di hari pembalasan nanti."

Cuba kita bandingkan usaha burung itu, dengan usaha kita hari ini...

Apa yang telah kita lakukan untuk memantu saudara seislam kita di sana?

Antara usaha yang kita patut lakukan ialah;

menderma - mereka amat memerlukan wang kita untuk membeli ubat-ubatan, makanan dan senjata. Tahukah kalian? Setiap pembedahan yang dilakukan disana, dilakukan tanpa bius... Ya ALLAH, kentalnya mereka...

menmboikot - kalau boikot hendak makan apa? huh, betulkah tiada makanan langsung selain McD, Milo, Nescafe, Maggi, Nestle dan Cadbury? Apa salahya kita tukar selera? Makanlah ayam goreng mamak, minumlah kopi cap Kapal Api atau Vico dan coklat jenama lain.. Tidak sedap? Alah, apalah salahnya makan yang kurang sedap sikit berbanding saudara palestin langsung tak merasa nikmat ayam goreng tu..

kepakaran - jika kalian pakar bedah tanpa bius, tolonglah bedah. Kalau kalian pakar kimia, ciptalah senjata untuk orang palestin. Kalau anda pakar pemakanan, ciptalah makanan agar tiada lagi orang merungut tentang masalah memboikot. Jika kalian pakar bercakap, bercakaplah untuk menyedarkan orang ramai tentang kepentingan bersatu. Jika kalian belum menjadi pakar, berusahalah kearah itu..

doa- inilah senjata orang-orang mukmin. Dengan doa dan keyakinan kepada Allah, insyALLAH, semua perkara menjadi mudah...

Marilah kita sama-sama berjuang dijalan Allah demi menegakkan agama kita..

ALLAHUAKBAR!!!

No comments: