Thursday, January 1, 2009

Al-Fatihah....

Suratul Fatihah... surah yang pasti semua umat Islam telah menghafalnya.. Malah, ana pernah berjumpa dengan sorang hamba Allah yang tidak beragama Islam yang boleh menghafal surah ini. Hanya mungkin hidayah Allah masih belum diberikan Allah kepadanya. InsyaAllah, suatu hari nanti. Paling kurang pun dalam sehari pasti kita akan membaca surah itu 17 kali sehari.

Namun begitu, antum-antuna fahamkah apa yang antum-antuna semua bacakan sebanyak 17 kali itu?? Setiap hari, kita membacanya sejak kita kecil.. Kalau umur kalian sama dengan ana, barangkali sudah 10 tahun lebih kalian membaca surah itu... Bayangkan jika 17 kali sehari sebulan sudah 510 kali, setahun 6120 kali. kalau sudah sepuluh tahun, hhmm... banyak kali dahla...

Kalau ana suruh kalian tafsirkan maksud setiap kata-kata didalam surah ini tanpa melihat mana-mana rujukan tafsir Quran mahupun bertanya kepada sesiapa.. mampukah kalian?? Hmm... renung-renungkanlah..Sama-samalah kita muhasabah diri ita kembali.

Bayangkan apabila seseorang datang kepada kita dan bercakap dengan kita tetapi apabila kita tanya orang itu apa maksud yang orang itu cuba sampaikan. Tetapai, orang itu jawab tak tahu.. sudah tentu kita akan menganggap orang itu gilakan???

Hhhmm.. jadi, adakah gila berlagak gila didepan Allah selama ini?? Masyallah... Sama-samalah kita muhasabah diri kita kembali...

No comments: