Monday, October 20, 2008

BE vs IMPROVE

Rata-rata orang yang ana jumpa mesti mempunyai pendirian diri "Be yourself" dan "Aku tak hiprokrit". Pada ana pegangan ini ada baik dan buruknya. Baiknya, orang yang berpendirian sebegini adalah seorang yang jujur. Jujur dengan diri sendiri dan juga orang lain..Dan berdampingan dengan orang yang jujur ini amat menyenangkan(^^,)..

Namun begitu, kalau kita asyik berpegang kepada prinsip ini, kita adalah orang yang sama dulu, kini dan selamanya.Maksudnya, tidak ada penambahbaikkan la eh dalam diri kita?? Kalau kita dah ubah menjadi lebih baik itu dah tak dinamakan kita yang dulu..
Okey, nampak tak point yang ana cuba sampaikan??

Sebenarnya fenomena ini dah selalu sangat ana jumpa.. Bukan ana tak setuju 100% dalam pendirian untuk menjadi diri sendiri dalam kata lain tidak mahu jadi hipokrit..tapi, ubahla sikit pendirian itu menjadi " Improve myself each day". Malah, dalam satu hadis kalau tak salah ana lebih kurang begini bunyinya..

"Beruntungla bagi mereka, orang-orang yang amalannya hari ini lebih baik dari semalam, dan rugilah mereka, orang-orang yang amalannya hari ini sama seperti hari semalam, dan celakalah mereka, yakni orang-orang yang amalannya hari ini lebih buruk dari hari semalam."

Eeemm... maka, dapatlah ana simpulkan di sini.. kita sebagai manusia, haruslah menerima benda baru setiap hari agar setiap hari yang kita lalui akan menjadi lebih baik dari hari-hari sebelumnya. Kita tak punya umur yang panjang untuk belajar semua perkara, maka, belajarlah dari orang lain juga. Pengalaman orang lain kadang-kadang kita tak alaminya, jadi, terimalah setiap teguran dan nasihat dari orang lain seadanya kerana mereka lebih dulu makan garam dari kita..(^^,)



p/s: terima kasih kepada semua yang banyak memberi nasihat, tunjuk ajar dan semangat kepada diri ana. Sayang kamu semua..(^^,)

No comments: