Tuesday, September 16, 2008

gerammmnnnyyyeeee!!!!!!

huhuhu...pernah tak rasa geram sangat-sangat???
stay up memalam sampai pukul 4-5 pagi.. tiba-tiba, pagi esok, tengok kerja yang kita buat semalaman tu rosak, punah, hilang... huhuhu... itulah yang ana rasa sekarang ni...
nak marah pun nak marah kat siapa?? nak marah pun tak sampai hati.. sebab tak tahu salah siapa.. lagipun apa untungnya kalu marah.. hmm...
tengah-tengah marah ni ana teringat pesan nabi junjungan kita Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, kalau waktu kita marah tu, kita tengah berdiri, maka duduklah.. kalau waktu kita tengah marah tu, tengah duduk maka baringlah..tapi, kalau tak hilang jugak rasa marah tu, maka pergila berwudhuk dan seeloknya lakukan solat sunat dua rakaat.. insyallah akan hilanglah rasa marah tu..
selain tu, ana pernah jugak terbaca tapi tak ingat pulak pesan siapa; orang yang berpesan tu cakap setiap kali kita rasa hendak marah, kita cari dulu 50 alasan kenapa kita nak marah... kalau dah jumpa 50 alasan, pikir lagi 50 alasan, kalau dah jumpa pikir lagi 50 alasan.. kalu dah jumpa baru boleh marah.. hehehehe.. kesimpulannya janganlah marah..
semalam lepas solat terawih, imam bagi tazkirah sikit.. cerita tentang peribadi Nabi Muhammad SAW.imam tu cerita; satu hari Nabi pergi ke pasar, tetiba Nabi Muhammad SAW terserempak dengan seorang nenek tua yang tengah jejalan sesorang sambil bawa barang yang sangat banyak.. maka, dengan keluhuran budi pekerti baginda, baginda pun pergila tolong nenek tua itu.. sambil-sambil jalan nak balik rumah nenek tua tu mereka pun bersembangla..
nak tahu apa mereka sembangkan?? nenek tua tu pujila baginda sebab baik sangat tolong dia angkat barang.. nenek tu puji-puji baginda dan membandingkan baginda dengan Muhammad yang nenek tua tu anggap sebagai seorang yang sangat teruk sikapnya.. nenek tua tu kutukla Muhammad tu teru, Muhammad tu macam ni, Muhammad tu macam nii... tapi, Dah nama pun Nabi Muhammad SAW, semua orang tahu, betapa hebatnya pekertinya.. Nabi Muhammad diam sambil tersenyum je.. Riak muka Tak puas hati sikit pun tak ada.. huhu.. masyaAllah... sampaila kat depan pintu rumah nenek tua itu, barulkah nenek tu tanya," siapa nama nak?" lebih kurang macam tula nenek tu tanya.. Maka, Nabi Muhammad pun jawab" Sesungguhnya analah Pesuruh ALLAH, Nabi Muhammad SAW" terkejutla nenek tu, dan terus mengucap dua kalimah shahadah dan memeluk islam...alhamdulillah..
masyallah.. xtahula bilala ana dapat praktikkkan sikap macam tu... huhuhu..
insyallah satu hari nanti(^^,)

5 comments:

Anonymous said...

jgn tension2 la kawan..huhu

e*y_m*m*e said...

chaiyok2 che nad!!

nadhirah said...

huhu...ok.ok..ana x tension dah..

err..anonymous ni sape eh??

hajar said...

salam.. nad.. awk kne tag ngn kita.. huhu..

alenn said...

che nad!!

laaa awat tak habaq...hehehe