Friday, October 9, 2009

Air apa eh???

Bangun pagi hari ini, ana mengucapkan alhamdulillah...
Nikmat iman dan islam masih milik diri ini..


Pergi kelas dan pulang seperti biasa..
seperti hari-hari lain juga..

Cuma bezanya hari ini, duit dalam poke
t tak cukup untuk ana beli air..
jadi ana pulang membawa nasi sahaja..

Dalam perjalanan masih berfikir-fikir kehendak tekak yang mahukan air sejuk..
Ana tak puas hati, tengok dompet ana lagi sekali...


Laaa... ada lagi RM2 la... cukup je kalau nak beli air tadi...

Ana pun singgah la koop.. sebab malas nak naik dataran(tempat beli makanan) balik...
Dalam koop, ana dalam dilema..
hhmm.. nak beli air apa ni.. semua tak berkenan..

tilik punya tilik, ana pun ambil air epal..

Memang tabiat ana, sebelum bayar, akan belek dulu tin t
u..
belek punya belek, rupanya air tu keluaran F&N..


alamak, keluaran F&N la pula...

letak balik...
tilik lagi.. air apa eh nak beli.. nampak air Nescafe pula..

Hhhmm.. sedap juga ni.. Dah lama tak minum.. Tapi, Nescafe pun kena boikot juga..

Tilik air lain pula.. tapi, hati duk meronta-ronta hendakkan air nescafe tu juga..
Sambil tangan duk gapai air nescafe tu..

terlintas di hati ana,

takpelah bukan selalu..

tiba-tiba, ada satu suara hati berbunyi..

ha'ah.. bukan selalu membunuh...

berderau darah ana.. huhuhu..

yela, bila kita tidak memboikot barangan israil ibarat kita merelakan saudara seislam kita disana dibunuh tanpa belas..

masyallah...
ana akhirnya, ambil air soya keluaran drinho..
huhuhu..
hilang juga dahaga ditekak ni..
alhamdulillah...(^^,)


APA KHABAR SAUDARAKU??


Balik bilik, lepas habis study sikit, ana pinjam broadband roomate ana, nak lihat keadaan saudara di palestin...

(Terkini) Yayasan Al-Aqsa: Terowong baru Israel bawah Masjid Al-Aqsa.

Zionis mulakan pembinaan 105 unit rumah baru di wilayah Baitulmaqdis.



Semalam, kawan sekelas ana pergi McD..
Hhhmm...
Sudah ramai yang semakin lupa tentang kempen memboikot itu..
Sudah ramai yang lebih senang hati memuaskan keinginan perut masing-masing..
Sudah ramai yang terlupa tentang sedih pilu saudara seislam mereka di Palestin hanya dek kerana batasan wilayah yang direka-reka manusia sendiri..
Sudah ramai..
Adakah kita salah salah seorang dari yang ramai itu?

Mungkin ramai yang berpendapat boikot itu tak dapat manfaatnya pun..
Tapi, apa lagi yang kita boleh buat???
Mahu turut berperang dengan mereka disana?
Tak usahlah..
MereKa pun tak mahu..
Sebab berperang dengan cara mereka dengan mengangkat senjata senapang dan itu semua bukan kepakaran kita..
Sebab itu, ana kira memboikot adalah antara cara kita untuk membantu..
Moga usaha kecil kita ini akan membantu...

Membantu saudara seislam kita disana
juga
membantu kita dalam usaha membeli syurga milik Allah itu...
Insyallah..(^^,)

1 comment:

srikandi Hamzah said...

terasanya diri ini...betapa lemahnya..x berdaya nk boikot..huhu..insap2