Thursday, September 3, 2009

ANA SAYANG SEMUANYA...(^^,)

بسم الله الر حمن الر حيم

Hari ini pagi jumaat yang indah.. Masih didalam bulan Ramadhan penuh berkah. Sudah memasuki fasa 10 malam pertengahan yakni malam-malam mencari pengampunan dari Allah Taala. Moga kita semua mendapat keampunan dariNYA... Insyallah..

Tadi, pergi melawat blog-blog teman seperjuangan swaktu di alam JENAN... Waahhh... rindu sangat sama kamu semua.. Buka blog mamawuby, jumpa entry tajuk my sayangs!!. Buka blog emymimie, jumpa plak entry tajuk my sayangs jugak. Dahla 2, siap ada gambar lagi tu.. Wahhh... memang rindu bangetla sama-sama teman-teman sekolah dulu. Walaupun ana cuma join sekolah tu sekadar 2 tahun cuma, tapi, kenangan yang tersemat sepanjang hidup disitu memang kenangan yang indahlah.. Tak mungkin dapat cari ditempat lain.. Dapat pula jumpa geng-geng yang BEST + ROCK + LOVELY.. hehe.. best rr.. Walaupun, nampak kami seperti geng yang baik dan skema disekolah, tapi, hehehehe.. perkara-perkara nakal pun ada juga.. oooppsss... biarlah rahsia perkara apa.. biarkan ia menjadi kenanangan terindah kami..(^^,)

Apa yang ana nak cakap sebenarnya cuma...

ANA SAYA
NG SEMUANYA(^^,)

Moga kita semua berjaya dalam bidang masing-masing...
Insyallah..

Tapi, harapnya, tidaklah kita semua sekadar berjaya didunia, bahkan diakhirat juga hendaknya.. Insyallah..


Kenapa?

Kerana, demi Allah, dunia ini jika dibandingkan dengan akhirat ibarat seseorang yang mencelupkan jarinya ke laut,
air yang tersia dijarinya ketika diangkat itulah nilai dunia.

Marilah kita ikut resam manusia pada zaman keagungan Islam.
Mereka melebihkan akhirat berbanding urusan dunia.
Mereka diibaratkan menjunjung akhirat dengan tangan kanan dan menjinjing dunia dengan tangan kiri.
Andai akhirat di atas kepada hampir terjatuh, mereka akan melepaskan dunia untuk menyelamatkan akhirat dari tergadai.

Fahamkah???

Maksudnya, dunia adalah alat untuk mencapai akhirat,
maka,
buatlah sehabis baik semasa didunia dalam apa jua hal. Tapi, andai kata, yang terbaik diduni itu mampu merosakkan prestasi di akhirat,
maka,
tinggalkanlah dunia itu.

Sudah menjadi kelaziman kita, untuk buat sesuatu yang sopan, yang baik untuk masyarakat, yang semua orang akan suka dan tidak mendatangkan marah dihati manusia-manusia.
Tetapi,
jarang sekali, kita memikirkan tentang marah ALLAH. Kerapkali, kita melakukan sesuatu yang dianggap normal dan cantik dimata manusia tetapi hodoh pula pada pandangan YANG ESA.

Contohnya, dari sudut pakaian.

Memakai pakaian yang menutup aurat bagi masyarakat umum ialah memakai tudung dan berseluar atau berkain labuh.. menutupi sehingga ke buku lali.

Yang menjadi cacatnya ialah apabila, ada yang memakai tudung,
tapi,
tidak labuh menutupi dada,ada juga yang pakai tudung tapi, baju pula berlengan pendek dan turut wujud golongan yang memakai baju cukup tutupnya yakni sudah berlengan panjang tetapi, ketatlah pula..



Cantik.. hanya dipandangan manusia..
Sopan.. juga hanya dipandangan masyarakat umum..
Tetapi,
Apa pula pandangan ALLAH???

Bukankah pandangan ALLAH yang lebih utama??
Sebab DIA yang menciptakan kita..

Ana rasa semua maklum dengan etika berpekaian disisi ALLAH yang sebenarnya.. Cuma tinggal nak laksankan sahaja.


Jadi,
jomlah kita praktikkan apa yang kita tahu.. Sebab, ilmu tanpa amal, ibarat pokok tanpa buah..
Pokok apa yang takde buah??
Pokok bunga kertas, walaupun indah dipandang, tetapi kita tetap tak mendatangkan manfaat sepenuhnya..


Ingat, kita mencari keredhaan ALLAH sepenuhnya.. Bukan separuh, suku atau sebahagian..


Jadi,
jomlah kita jadi seperti pokok kelapa, yang berguna keseluruhannya.
Malah buahnya sahaja dah banyak manfaat..

Hendaknya, kita pun begitulah.. Amal kita bukan sahaja akan membantu kita diakhirat nanti, malah membantu ibu, ayah, suami, anak-anak dan orang-orang yang meneladani amal yang kita kerjakan..
Insyallah..

Jadi,
ana tak mahu cakap banyak..
Jom kita pergi beramal dengan apa yang kita tahu sekarang..

Jomm..(^^,)

8 comments:

Lavender Pelangi said...

salam...
wah,di sini pon ade..
izinkan ana copy gmbr itu ye..hehe..
benar-benar rindu..
syukran atas nasihatnya sekali..
insyaAllah berguna untuk semua.
yg dicari redha Allah,bukan redha manusia..(^_^)

Lavender Pelangi said...

kalo che nad ingat,ana pnah mintak gmbr kt rumah ruby..gmbr kakak die tunang tu..
ade lg ke??huhu..

RUBY said...

wahhhh..nampaknye bkan ak je yang sngt rindukan zman persekolahan dlu...
terima kaseh atas nasihat...
smoga persahabatan yang dibina berkekalan sepanjang hayat...

only me~ said...

heyy nadhirah~
cam tak sapa nih??hehehe
ur bestfrend form 1-3
baru jmp blog ang...
aktif gak eh..bagus2~

nadhirah said...

buat cik lavender pelangi, ada lagi gambar tu.. still in my laptop.. mcm mana nak bagi eh??? give me ur emel, nnti ana sent by emel..

nadhirah said...

nadiah.. erk best fren f1-f3.. jer?? skrang??? huhuhu..masa membataskan segalanya.. sob..sob..

eyt, raya maila rmah..(^^,)

Lavender Pelangi said...

fun_fairy89@yahoo.com..
ini emelnye..uhuhuu..

imm said...

imm was here
rndu semua..
terharu ad gmba ak gak :)